Wat is een burn-out?

Het leven is niet altijd even makkelijk, in het dagelijks leven loop je tegen problemen aan, krijg met nare gebeurtenissen te maken en dient ook nog eens continu te presteren. Dit levert je stress op en dit heeft een aantal fysieke en mentale gevolgen.

Ten eerste gaat als gevolg van stress het Cortisolniveau omhoog (lees hier wat Cortisol is). Dit is normaal gesproken geen probleem en is ook wenselijk. Stress zorgt er voor dat je scherp blijft en zet je lichaam daar waar nodig in de overlevingsstand.

Problemen beginnen te ontstaan wanneer de stress langdurig is en je geen kans meer krijgt om te herstellen en jezelf rust te geven. Er is dan sprake van chronische stress en je accu raakt steeds verder leeg.

Je krijgt al langere tijd alarmsignalen van je lichaam die je stelselmatig negeert, je moet immers door want er is geen tijd of ruimte om de boel even uit je handen te laten vallen.

Als deze periode van chronische stress en het veel te veel van jezelf eisen te lang duurt is er op enig moment een breekpunt. Je kunt niet meer. De accu is leeg, je bent volledig uitgeput, kunt niks meer hebben en kunt eigenlijk je bed niet eens meer uitkomen.

Er is nu sprake van een burnout.

 

Je krijgt te maken met diverse klachten die zowel mentaal als fysiek van aard kunnen zijn, je krijgt problemen met slapen, het beheersen van je emoties en je eetpatroon raakt verstoort. Daarnaast gaat je stemming sterk achteruit, kun je je slecht tot niet concentreren en kun je last krijgen van depressieve klachten. Je bent voor je gevoel totaal de controle kwijt.

 

Naast mentale klachten kan een burnout ook resulteren in een breed scala aan lichamelijke klachten. Een aantal veel voorkomende klachten zijn: hoofdpijn, pijn op de borst, maagklachten, duizeligheid en hartkloppingen.

 

Wat nu?

De eerste stap is, en dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, bij jezelf herkennen dat je een burn out hebt. Dit is erg lastig, je hebt voor je gevoel gefaald en kan jezelf dit toch niet veroorloven! Want hoe moet dat met je werk, en de kinderen, en je sportvereniging etc etc etc.

Onderschat de gevolgen van een burnout echter niet en zoek hulp. Er zijn diverse alternatieve geneeswijzen die soelaas kunnen bieden bij een burnout. Een voorbeeld is acupunctuur.

We raden je echter graag aan, zodra jij het idee hebt dat je met een burnout te maken hebt om een afspraak te maken met jouw huisarts. Leg je klachten voor en laat de huisarts een diagnose stellen. Vanuit de diagnose kun je, samen met je huisarts, vervolgens gaan bepalen wat de beste aanpak gaat zijn om jezelf weer te worden.